Rak płuca

Rak płuca Rak płuca jest to nowotwór układu oddechowego. Jest on bardzo trudny do wykrycia we wczesnym stadium, w związku z czym pośród ludzi którzy na niego chorują wciąż jest duża śmiertelność. Objawy jakie mogą zasugerować zagrożenie choroby, często pojawiają się dopiero wtedy, kiedy choroba jest już w stadium zaawansowanym. Do objawów tych należą: utrzymujący się, nieustający kaszel, ból w klatce piersiowej, nawracające się lub trwałe zapalenie płuc, czy oskrzeli. Najważniejszym czynnikiem, powodującym większość przypadków powstania nowotworu jest palenie papierosów. Ostatnie badania wykazują, iż palące kobiety są dwukrotnie bardziej narażone na zachorowanie na raka płuc. Podobnym czynnikiem, który może wywołać chorobą jest palenie bierne, czyli wdychanie dymu papierosowego pośrednio, oraz kontakt z takimi substancjami jak azbest, uran, nikiel, arsen i związki chromu. Są one bardziej niebezpieczne dla palaczy. Aby zdiagnozować chorobę należy zrobić zdjęcie rentgenowskie, choć można także przeprowadzić badanie cytologiczne plwociny lub bronchofibroskopię. Sposób leczenia jest zależny od rodzaju nowotworu i stopnia jego zaawansowania. Zapalenie płuc jest chorobą zakaźną wywołaną najczęściej przez wirusy i bakterie. Do najzłośliwszych bakterii wywołujących zapalenie płuc należy gronkowiec. Wywołuje ona nie tylko zapalenie płuc o wielu ropnych ogniskach, ale również duże ropnie płuc, pęcherze rozedmowe, wysięki opłucnej i odmę. Ze względu na fakt iż choroba ta wywołana jest zakażeniem, czynnikami, które wywołują zatrucia, w przebiegu każdego przypadku zapalenia płuc mogą ulec zaburzeniu ważne dla życia funkcje takie jak praca serca, układu krążenia a nawet mózgu. Najczęstsze objawy jakie można zaobserwować podczas choroby to: podwyższona temperatura ciała, kaszel, początkowo suchy – krótki, potem przechodzący w wilgotny z charakterystycznym odkrztuszaniem, duszność objawiająca się przyspieszonym oddechem, sinica twarzy, szczególnie wokół ust i nosa. Podczas choroby mogą wystąpić inne dodatkowe objawy takie jak przyspieszone tętno, wzdęty brzuch, wymioty, czy zaburzenia świadomości. Nie należy bagatelizować objawów choroby zapalenia płuc, należy zgłosić się do lekarza nawet z chorobą w niezaawansowanym stadium. Zespołem zatokowo – oskrzelowym nazywamy przewlekłe, nawracające zapalenie zatok bocznych nosa z towarzyszącym mu odczynem zapalnym ze strony oskrzeli. Najczęstszą przyczyną zapalenia zatok nosa jest grypa i ostry nieżyt nosa. Każdemu ostremu nieżytowi nosa towarzyszy mniejszy lub większy odczyn zapalny błony śluzowej zatok. Do najczęściej spotykanych i najbardziej charakterystycznych objawów zespołu zatokowo – oskrzelowego należą poza kaszlem stany podgorączkowe, brak łaknienia, pocenie się, bladość skóry twarzy, podkrążone oczy, oddychanie ustami, przykry zapach z ust, bóle kończyn, powiększenie węzłów chłonnych, bóle brzucha, niedrożny nos, mimo braku wydzieliny. Choroba cechuje się przewlekłym przebiegiem (choroba ta może utrzymać się w organizmie przez wiele miesięcy w chłodnych porach roku), oraz częstymi zaostrzeniami, szczególnie jesienią i wiosną. Leczenie zespołu zatokowo – oskrzelowego jest trudne i należy do specjalisty. W najtrudniejszych okresach stosuje się leczenie antybiotykami, leki przeciwalergiczne i wykrztuśne.