Grypa

Grypa Grypa jest chorobą zakaźną, wywołana przez swoisty wirus (zaliczany do mikrowirusów). Jest to choroba przebiegająca ze zmianami w obrębie dróg oddechowych. Zaraźliwość trwa przez cały czas trwania choroby. Szerzy się ona drogą kropelkową i rozprzestrzenia się w całym organizmie (dostaje się do krwioobiegu i roznosi się po całym organizmie) powodując bardziej groźne objawy ogólne niż inne nieżyty dróg oddechowych pochodzenia przeziębieniowego. Początek grypy jest nagły, towarzyszy temu wysoka gorączka przez pierwszych kilka dni. Przy wysokiej temperaturze może się pojawić odurzenie lub majaczenie. Objawy nieżytowe ze strony górnych dróg oddechowych pojawiają się dopiero mniej więcej trzeciego dnia trwania choroby i są to obfita wydzielina śluzowa z nosa, kaszel połączony z odksztuszaniem, bóle mięśniowo – stawowe. Jest to różnica pomiędzy przebiegiem grypy a innych chorób, bowiem w większości innych tego typu chorób objawy rozpoczynają się wraz z pierwszym dniem. Dość często grypa ma przebieg nietypowy. Gorączka na przykład może się utrzymywać przez cały tydzień, może też trwać zaledwie jeden dzień. Powikłaniami grypy mogą być: zapalenie płuc, krtani, ucha środkowego, miedniczek nerkowych, mięśnia sercowego. Astma jest chorobą płuc charakteryzującą się napadami. Zmienione zapalnie oskrzela w wyniku skurczu zwężają się co jest powodem duszności i sapania. Są przypadki w których ataki te mogą być przyczyną śmierci. Astma jest chorobą, którą można zaobserwować najczęściej u osób młodych. U dzieci przed 10 rokiem życia najczęściej pojawia się u chłopców, ale około 20 roku życia najczęściej dotyka kobiet. Różnica ta może być spowodowana ilością hormonów w różnym wieku i u różnych płci. Kolejnym czynnikiem obciążającym jest alergia szczególnie na czynniki, które po zainhalowaniu powodują atak. Podobnie działają niektóre składniki pokarmu, czy leki, oraz zakażenie dróg oddechowych, wysiłek fizyczny lub nawet oddychanie zimnym powietrzem. Ważne jest aby atak astmy jak najszybciej przerwać. Leczenie polega na podawaniu leków doustnie, lub drogami oddechowymi poprzez inhalowanie. Leki te najczęściej powodują rozszerzenie ściśniętych podczas ataku oskrzeli pozwalając na ustanie ataku i swobodne oddychanie. Aby nie dopuścić do zachorowania na astmę, należy stosować metody zapobiegawcze. Należą do nich takie działania jak unikanie dymu i innych skażeń powietrza oraz unikanie alergenów.